Artsy Fartsy

Det finns en riktig kulturtant* som har ateljé här i krokarna. Hon brukar komma förbi med sina hittehundar och köpa kläder hos mig och hantverk nere hos pappa. Ibland köpbyter vi, jag får kläder av henne och hon får grejer av mig. En lite udda stammis, men ändå snäll på sitt sätt. 

Hon har blivit besatt av att hon ska måla av mig.
- Visst, säger jag. När jag har tid och inga kunder.
- Jaja, jag kommer förbi och hämtar upp dig imorgon. Det tar bara 10 minuter.
- Jo, om jag har lugnt i butiken, så visst.

Varje gång hon kommit för att hämta mig har det varit massor att göra och jag har inte kunnat gå, men som man säger: plötsligt händer det! Förra veckan kom hon då den var stendött.

- Jaha ska vi gå då. (hon ställer inga frågor, utan det är mer som påståenden)
- Visst, sa jag. Nu har jag äntligen tid!
- Jaha. Nä nu är jag inte inspirerad. Jag har ont i huvet. Vi tar det en annan dag.

Idag kom hon igen och frågade, hon ska komma igen imorgon. Vi får se hur inspirerad hon är då.



* Kulturtant: rödhårig kvinna i övre medelåldern. Konstälskare. Oftast konstnärinna med massa konstnärsvänner. Har oftast katter som husdjur, i detta fall hittehundar. Frånskild. Excentrisk. Linnekläder från KUS eller annan kulturtants klädskapelse. Bor på Södermalm eller i Gamla Stan. Relativt god ekonomi.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0